Gestrand

25 mei 2014 - New Delhi, India

Madelijn belt vanaf de luchthaven van Delhi met een door de reisgids aanbevolen hotel:

M: "What is the price of a room?"
Dame van hotel: "A room costs 5375 rupees."
M: "Sure, that's fine."
Dame van hotel: "But I can give it to you for 5000!"
M: "Well thank you, that's even better... Oh one more question, how much does it cost to take a cab from here to your hotel?"
Dame van hotel: "About 1000 rupees."
M: "Okay, thanks."
Dame van hotel: "But we can also pick you up with our pick-up service, the downside is that it takes a while to get there from here."
M: "But the advantage is that it will be for free."
Dame van hotel: "No, when we pick you up it costs 1200 rupees."

We zijn in India, waar zelfs een alledaags gesprek meestal een desoriënterende wending neemt. Helaas zijn we nog niet waar we hadden willen zijn. Ons vliegtuig van Heathrow naar Delhi had twee uur vertraging, en hoewel dat niet zo erg is als je nog 2256 reisuren voor de boeg hebt, betekende het wel dat we onze aansluiting naar Bagdogdra misten en nu niet in de verfrissende berglucht van Darjeeling zitten, maar in het letterlijk adembenemd hete (41 graden) Delhi. Er gaat maar één vliegtuig per dag van Delhi naar Bagdogra, en die pakken we hopelijk morgenochtend.

Nu zitten we op kosten van British Airways in een fraai boutique hotel in Zuid-Delhi en we zijn net in Hauz Khas geweest om wat te slenteren en te eten. Hauz Khas is een wijk die tegen de ruïne's van een 13de eeuws religieus complex is aangebouwd en inmiddels is uitgegroeid tot de hipster-buurt van Delhi. Er wordt gegeten, gedronken en geflirt door welgestelde jongeren en het is er voor Indiase begrippen opvallend rustig en bedaard. Op een gegeven moment leek het zelfs een beetje Zuid-Europees met al dat beschaafde geflaneer en al die ik-houd-stiekum-je-hand-vast-want-niemand-kijkt stelletjes, maar die indruk verdween toen we ineens, na het omslaan van zomaar een hoek, tegen een sloppenwijk aankeken waar we belaagd werden door kleine kindjes die allemaal wilden dat we een foto van ze maakten. Al met al was het een aangename hernieuwde kennismaking met India.

Na lekker gegeten te hebben - palak paneer en een gerecht uit Pakistan op basis van paddestoelen waarvan we de naam nu al vergeten zijn (hé, jetlag!) - gaan we slapen, want dat is de afgelopen nacht nauwelijks gebeurd...

Madelijn en Ap

1. Gonnie:
    25 mei 2014
    Tja, vertragingen zijn we gewend in Nederland, toch? Wel een gijn gevoel dat je nu niet de druk hebt van perse ergens op tijd te moeten zijn. Dat moet echt een gevoel van vrijheid geven. Wat het onderhandelen iover de prijs betref: hier in de buurt is onlangs een leegstaande kazerne ingericht als opvang voor vluchtelingen. Ik hoor van de plaatselijke middenstand dat deze mensen zelfs proberen af te dingen op de prijd van een paar teenslippes van € 1,90. Leuk om te lezen, jullie verslag! Ik kijk uit naar het volgende.
  2. Marieke:
    26 mei 2014
    Joehoe, in India!! :) Hopelijk inmiddels lekker in de bergen... Geniet ervan en eet voor ons ook maar een lekkere palak paneer!
  3. Floor:
    2 juni 2014