Een laatste blog vanaf het strand

23 augustus 2014 - Varkala Beach, India

"You think of travellers as bold, but our guilty secret is that travel is one of the laziest ways on earth of passing the time. Travel is not merely the business of being bone-idle, but also an elaborate bumming evasion, allowing us to call attention to ourselves."

Paul Theroux

We eindigen met een citaat van een van Aps favoriete reisschrijvers. We zitten op het strand van Varkala en verdelen onze tijd tussen luieren (en een beetje zwemmen), terugblikken op een geweldige reis en de eerste voorzichtige stappen richting het weer oppakken van ons werk. Het zal er toch van moeten komen... Het is nu zaterdag, dinsdagavond komen we thuis.

Een van de mooie aspecten van reizen is dat de hoogtepunten in je herinnering steeds leuker worden, en dat de ellende - ziekte, gestoorde chauffeurs, gecancelde vliegtuigen, opsluiting in een retreat - haar emotionele lading snel verliest. We blikken nu terug, en vinden alles geweldig.

Delen van de reis die erboven uit staken? Bhutan, Kashmir, en Nepal eigenlijk ook wel. Tibet en Ladakh waren heel speciaal. En zo vullen we de tijd met het maken van kleine lijstjes. Beste hotel? 1. Oberoi in Calcutta, 2. De houseboat van Farooq in Srinagar, 3. Trident in Mumbai. Ellendigste hotel? De Ranzige Aap in Zhangmu uiteraard. Meeste speciale momenten? Aan de voet staan van de Mount Everest, trekken door Ladakh, het zien van de Punakha Dzong in Bhutan en de Golden Temple in Amritsar. En natuurlijk de botsautorit met de autoriksja door Dhaka.

Een beetje pijn doet het ook wel. We voelden ons gelukkiger dan ooit, en we zullen helaas weer gewoon moeten deelnemen aan het westerse leven. Misschien moeten we meteen vrije dagen gaan opsparen voor een volgende reis? Dat doen we misschien ook wel, maar of het zo leuk wordt als hier? We vinden dit eigenlijk het interressanste en meest uitdagende stuk van de wereld. Ook Latijns-Amerika en Afrika kunnen daar wat ons betreft niet tegenop, al moeten we toegeven dat we ons tot nu toe weinig verdiept hebben in die regio’s. Misschien komt dat nog!

We willen iedereen die onze blog heeft gevolgd hartelijk bedanken. Het was leuk om de stukjes te schrijven, jullie mee te laten genieten van ons (meestal) benijdenswaardige bestaan. Bedankt ook voor alle leuke reacties, of voor het ons simpelweg laten weten dat je de blog volgt.

Tot snel!

Madelijn en Ap

1. Eva Vee:
    23 augustus 2014
    Wow, wat is dat snel gegaan zeg.
    Het was een genoegen om jullie zo te mogen volgen, dank voor alle mooie verslagen en have a safe journey home! X
  2. Gonnie:
    23 augustus 2014
    bedankt voor jullie mooie verhalen. Zo konden we een beetje meegenieten van deze prachtige reis. Goede reis naar huis!
  3. Irene:
    23 augustus 2014
    Wat een mooie afsluiting van veel indrukwekkends. En... we sluiten jullie weer graag in de armen. Letterlijk, met een knuffel.
  4. Noud en Annie Maas:
    23 augustus 2014
    Jullie bedankt voor alle mooie verhalen Zo hebben we een beetje met jullie meegereisd.
    Goeie thuiskomst.
  5. Jos en Elly van Tiel:
    25 augustus 2014
    Lieve globetrotters, jullie hebben het allemaal meegemaakt !!
    Wij kunnen dromen. Bedankt dat we deelgenoten mochten zijn.
    Veilige thuiskomst. Jos en Elly
  6. Teja Vossen:
    25 augustus 2014
    Wil jullie bedanken voor de inspirerende verhalen, vol humor en informatie. Goede terugreis en aankomst in Nederland.
  7. Marlie:
    26 augustus 2014
    zucht... ik ga het nog missen...
    welkom terug Ap & Madelijn!