India voor beginners

19 augustus 2014 - Alleppey, India

We zijn in het zuiden van India, in Kerala, en we zitten helemaal in de tropen. Overal zien we kokospalmen, bananenbomen en rijstvelden, er is tropisch fruit in overvloed en de restaurantjes serveren verse vis met kokoscurry.

De stad Kochi waar we de afgelopen twee dagen waren is al sinds de 14e eeuw een handelsgebied en is rijk aan koloniale historie. Je loopt er langs afbrokkelende Engelse panden, Chinese visnetten en een 400 jaar oude synagoge. Het ene moment zie je witte koloniale panden die doen denken aan Indonesië, het andere moment zie je de kleurrijke huizen en kerken van de Portugezen en waan je je in Latijns-Amerika. Na de Portugezen en de Engelsen hebben ook de Nederlanders dit gebied gekoloniseerd, waarvan een oude, bemoste Nederlandse begraafplaats en een Nederlands paleis de overblijfselen zijn.

Inmiddels varen we door het binnenland van Kerala, een groot netwerk van meren, rivieren en slootjes die ze de “backwaters” noemen. We hebben voor een habbekrats een boot met riante slaapkamer, een kapitein en een chef gehuurd voor twee dagen. Net hebben we even aangelegd bij een vismarkt waar we vier enorme garnalen en twee krabben hebben gekocht voor het avondeten. Onze chef keek tevreden, hij had wel zin om ze klaar te gaan maken. En wij luieren wat op de comfortabele stoelen op de voorplecht.

Voor Indiase begrippen is Kerala heel relaxt. Er is geen zichtbare armoede en de omgeving is relatief schoon. De drukte van Noord-India lijkt heel ver weg. Gisterochtend aan het ontbijt troffen we twee Franse jongens die zich hardop afvroegen waarom iedereen India toch zo chaotisch en heftig noemt, zij vonden het allemaal wel meevallen. Ze hadden dan ook uitsluitend in het zuiden van India gereisd. De eigenaar van het guesthouse moest hierom lachen: “But this is not India, Sir”. En gelijk had ‘ie.

Ap en Madelijn

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Teun:
    19 augustus 2014
    Ah, de voorbereiding voor Maltstock is begonnen ;)
  2. Frans en Mia Robben:
    Marjolein&Ap!!!
    Wat alweer een prachtig reisverhaal, erg leuk om zo een beetje met jullie mee te reizen.
    Wat relaxt allemaal, zou er zo naar toe willen ha ha !!
    Geniet lekker samen van alle mooi's met lieve groetjes van Frans&Mia Robben.
  3. Frans en Mia Robben:
    19 augustus 2014
    Sorry Madelijn& Ap moest er staan bij de Reactie van ons!!!
  4. Gonnie:
    19 augustus 2014
    Gin beter leven dan een goei, zeggen ze bij ons. Jullie komen toch nog wel naar huis he?
  5. Diny Feller-Vossen:
    19 augustus 2014
    Sluit me geheel aan bij alle vorige schrijvers.
    Echter. Een ding moet me toch van het hart.
    Het is geen bananenboom, maar een bananenstruik.
    Blijf genieten en vooral gezond.
    Groetjes van Evert.
  6. Noud en Annie Maas:
    19 augustus 2014
    Weer een geweldig verhaal. Als jullie straks nog maar kunnen wennen hier. Hoe lang blijven jullie eigenlijk nog weg?
  7. Jan Strick:
    21 augustus 2014
    Zo, nog even het decadente echtpaar uit West-Europa uithangen aan het einde van de vakantie? Even de eigen kapitein en de eigen chef-kok op de eigen boot voor je laten werken........? Die tobbers...
    Het zij je gegund, want volgende week in Nijmegen wordt het weer krap in plaats van krab.....
    Behouden terugreis en vlieg niet over Oekraine asjeblief...
    Grtz / Daddyo
  8. Marieke:
    22 augustus 2014
    Klinkt als een heerlijke manier om een mooie, lange reis af te sluiten! geniet ervan en tot gauw, groetjes van ons uit IJsland!