De stad van het eeuwige licht

25 juni 2014 - Benares, India

We zijn alweer drie dagen in Varanasi, de stad van Hindoe-oppergod Shiva, en daarmee de meest heilige stad van het Hindoeïsme. Het is voor ons een soort herkansing. Tijdens een eerdere reis naar India zouden we er 40 uur doorbrengen. Dat werden er 32 door een vertraagd vliegtuig, en van die 32 spendeerde Ap er 20 op bed en 6 op het toilet, of andersom. Ziek, zwak en misselijk.

Nu gaat alles goed. Het is wel extreem warm - tegen de 40 graden - en sommige van onze kleren die we te drogen hadden gehangen op het balkon zijn kapotgescheurd door makaken, maar dat mag de pret niet drukken. We wandelen langs de Ganges waar mensen baden, zwemmen, kletsen, cricket spelen, kleren wassen, zomaar wat liggen te lummelen, op de "burning ghats" hun overleden familieleden cremeren, en waar je de meest bonte figuren tegenkomt. Sadhu's - heilige mannen in het Hindoeïsme - die een ascetisch leven leiden en alle bezit hebben afgezworen, nepsadhu's die willen dat je voor 10 rupees een foto van ze maakt, bedelaars, priesters die mensen zegenen voordat ze gaan baden in de Ganges, en honderden mensen die hun boot aanbieden voor een tochtje op de rivier.

Varanasi is een van de oudste steden ter wereld (5000 jaar oud), en het interessante is dat al die voorbije eeuwen nog zichtbaar zijn en nog steeds lijken te bestaan in de kronkelige straatjes van de oude stad, in de piepkleine winkeltjes, en in de rituelen die mensen uitvoeren. Je wandelt door de oude stad en er passeert ineens een stoet die onder luid gezang een overledene naar de rivier brengt. Je komt aan bij een moskee, vraagt of je een minaret kunt beklimmen, waarna er een man gehaald wordt wiens familie al eeuwen de sleutel bewaart en je op sokken de vleermuizenkeutels op de traptreden trotseert om van het uitzicht te kunnen genieten. We hebben ook de Gouden tempel bezocht. Eerst stond er op de bewuste plek een hindoetempel. Die is verwoest door Afghanen die er een moskee neerzetten, die is weer platgegooid voor een hindoetempel, waarna Mughal-keizer Aurangzeb er weer een moskee...waarna in de 18e eeuw...volgt u het nog? Nu staan er een tempel en moskee naast elkaar en je mag de tempel bezoeken, maar na een terroristische aanslag in 2006 is de beveiliging heel streng. Je mag nog geen balpen mee naar binnen nemen.

Een bad in de Ganges wast alle zonden weg, en deze kans konden we uiteraard niet voorbij laten gaan. Er gaan verhalen rond over de Ganges waarin wordt beweerd dat het een van de meest vervuilde rivieren van de wereld is, maar volgens de bewoners van Varanasi zijn die verhalen zwaar overdreven. We hebben de gok genomen en hebben inmiddels al meerdere keren een verkoelende duik genomen. Vooral aan het einde van de middag, na weer zo'n bakkende dag, is het heerlijk. Of we onze zonden nu helemaal kwijt zijn weten we niet, maar lekker is het wel!

Ondertussen zijn we ook een lobby gestart om onder de bewoners van Varanasi meer steun te krijgen voor Oranje. Nogmaals, dit is de stad van de zeer machtige God Shiva, en als we die achter ons krijgen worden we met gemak wereldkampioen. We werken er hier hard aan, de foto's spreken boekdelen!

Madelijn en Ap

1. Johan:
    25 juni 2014
    Of ie vervuild is weet ik niet, maar er zwemmen wel cobra's rond. Maar, mocht je gebeten worden, word je wel heilig verklaard. Dat is wel mooi meegenomen dan.

Veel plezier! (Mochten jullie geinteresseerd zijn: alles flex in nijmegen)
  2. Floor:
    25 juni 2014
    Hey Lijn, zie ik jou nou ook in de Ganges?
  3. Floor:
    25 juni 2014
    Ja, ik zie jou ook in de Ganges!
    Bikkel...